NULL Skriv ut sidan - Anna Stina född 1768 den 29 maj på okänd ort

Anbytarforum

Titel: Anna Stina född 1768 den 29 maj på okänd ort
Skrivet av: Kurt Hultgren skrivet 2006-03-11, 17:33
Anna Stina föddes 1768 den 29 maj på okänd plats. Hon flyttade senare till Gävle, där hon finns belagd från 1789, då med namnet Hedlund. Jag har sökt henne på olika sätt både i Gävle och i socknar som börjar på Hed-. Jag har också efterlyst henne i Anbytarforum under Hedlund och på annat sätt. Eftersom jag inte fått något svar på andra ställen ställer jag frågan på nytt under en ny rubrik. Nu har jag blivit rekommenderad att söka henne i Ångermanlands kusttrakter, varifrån många sökte sig till Gävle. Därför är min fråga: känner någon till en Anna Stina född troligen 1768-05-29 som flyttar från hemtrakterna senast 1789?  
 
De första noteringarna jag funnit i Gävle om henne är att Anna Stina Hedlund, kallad pigan, bor hos assessor Johan Jakob Södergren (AI:2A sid 23B) åren 1789-1792, där också anges att hon flyttat till Norblads, troligen 1792. Före 1789, när hon var 21 år, har inga uppgifter påträffats.
 
År 1795 den 11 oktober gifte sig i Gävle Helga Trefaldighet segelduksmakaren Johan Söderström och pigan Anna Christina Hedlund.  
 
Deras son Johan Erik som blev kofferdikapten föddes år 1800 och deras dotter Anna Cathrina gifte sig med en styrman som var son till en kofferdikapten. Det kan finnas sjöfartsanknytning. Det fanns också en son Anders, som dock dog ung. Anna Christinas födelsetid 1768 den 29 maj finns noggrant angiven i böckerna i Gävle, men hon föddes inte i Gävle, inte vid detta datum eller något liknande under åren närmast före eller efter. Hennes man Johan Söderström uppges i Gävle vara född 1767 i december. Han hade också flyttat in till Gävle från annat håll, vilket jag så småningom fick belagt genom Anbytarforum, tack vare Stig Geber.
 
Jag har studerat samtliga Hedlund i kyrkböckerna i Gävle och i mtl för Gävle under perioden 1770-1800 för att finna några tänkbara familjeband. En sammanställning över dessa har jag framställt, och den som är intresserad kan få ta del av denna. Men ingen stämmer med min Anna Stina.  
 
Till yttermera visso gifte sig min eftersökta Anna Stinas dotter Anna Catharina med en styrman, Boye Andersson,  vars mor också hette Anna Stina Hedlund, men hon var född 1795 i Gävle. Dessa kvinnor med samma namn tycks inte ha varit släkt med varandra. Det finns också familjer med syskon födda omkring 1768, i motsvarande åldrar. Däremot har det inte gått att hitta någon Anna Stina Hedlund född 1768-05-29. Anna Stina Hedlund bodde dessutom under en lång period i timmermannen Hedlunds gård i Gävle. Men det är helt tydligt att hon inte var närmare släkt med timmermannen Hedlund, vilket man ju kunde förmoda.  
 
Då återstår möjligheten att hon har flyttat in till Gävle och tagit sig namnet Hedlund för att det förväntades att stadsinvånarna skulle ha familjenamn. Vid denna tid finns ytterst få patronymer i Gävle. Utan patronym är det svårt att belägga föräldrarna om inga andra faktorer föreligger. Förnamn och födelsedag kan ju räcka långt. När ett familjenamn antages brukar det vara hämtat från en gård eller socken. Det borde betyda att hon var född i en socken eller en by eller gård som börjar på Hed-. Närmast till hands ligger att hon skulle ha fötts i Hedesunda, möjligen i Hedemora eller att hon var dotter till en person som kom därifrån. I dessa båda socknar föddes hon dock  inte.  
 
Det finns inget farsnamn att stöda sig på. Hennes barn hette Johan Erik (f 1801), Anders (f 1802) och Anna Cathrina (f 1811). Johan var ju hennes mans namn. Kanske var Erik Anna Stinas fars eller farfars namn? Kanske var Erik hennes man Johans fars eller farfars namn? Eller hette Anna Stinas far möjligen Anders? Eller hennes farfar?  
 
Och hon verkar inte ha haft några nära släktigar bland barnens faddrar i Gävle. Jag har letat hittills förgäves i femton år, med nya ansatser då och då.  
 
Tacksam för tips!  Kurt Hultgren