NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2014
Skrivet av: Peter Sohtell skrivet 2013-03-07, 13:34
Hej Lars
 
Jag har en kandidat till ”din” Jan Spik. Soldatnamnet Spik förekommer inte i Lima/Transtrand, så det namnet har han nog blivit tilldelad  Hälsingland. När jag kollade i husförhören i Hanebo ser jag att han hette Jansson Spik. Då blir det ju betydligt lättare att identifiera rätt person.  
När man anger Lima som födelsesocken får man även räkna in Transtrand, som var annex-församling till Lima. I andra socknar gör man som regel ingen skillnad mellan dessa, utan Lima används som gemensam benämning. Just 1762 finns nog ingen´person med rätt namn i Lima eller Transtrand, som stämmer med den historik du nämner. Däremot finns en Jan Jansson född 1761-10-01 i Höknäs, Transtrand. sn. Av någon anledning verkar han inte vara inskriven i dopboken, men han finns med i husförhören. Enligt husförhör Transtrand AI:3 sid 77 flyttar han till Bollnäs 1783. På samma ställe framgår att han även har varit i Hälsingland 1781. Han verkar inte återkomma till hemorten efter 1783. Hans far var Johan Olsson f.1727-12-27 i Höknäs, d.1798-09-19 i Höknäs.  Modern var Marina Jonsdotter f.1726-02-14 i Husom, Lima, d.1793-04-14 i Höknäs. Du kan säkert hitta äldre anor i Lima och Transtrands kyrkböcker. Vill du ha mer information direkt, så kan du återkomma med ett e-mail till mig.
 
Hälsningar, Peter