NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2014
Skrivet av: Peter Sohtell skrivet 2012-11-26, 10:15
Hej Leif,
En möjlighet är att den person du söker är Per Ersson född i Transtrands socken 1774-09-04 som son till Erik Persson och Marit Persdotter i Transtrands by. Transtrands socken var annexförsamling till Lima och utanför dessa socknar används ofta Lima som benämning för bägge socknarna. I husförhör framgår att Per flyttat till Hälsingland 1788 (se Transtrand AI:4 sid 38, gården Transtrand VI).
 
Jag försökte spåra ”din” Per Ersson från tiden i Bjuråker och Voxna och bakåt i tiden. Jag lyckades dock inte komma längre än tillbaka än till 1792-93, då han finns i Finnshögst, Ore sn, på gränsen mellan Dalarna och Hälsingland. (Ore AI:7 sid 170). Möjligen är det han som också finns i samma by år 1790 (AI:7 sid 168). Man kan ju lägga märke till att Per ges olika födelseår i husförhören, 1773 resp 1775, vilket ju gör uppgiften mindre trovärdig. Sanningen ligger kanske mitt emellan....
 
Jag har alltså inte lyckats knyta samman din Per med Per från Transtrand, men det kan nog vara värt att söka vidare i det spåret. Lycka till.
Hälsningar, Peter