NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2014
Skrivet av: Irene Christina Larsson skrivet 2012-08-08, 10:27
Hej!
 
Efter att ha läst och tagit en del av årtal jag saknat samt någon adress jag inte haft tidigare ,försökte jag nå er Viola & Peter.
Det var intressant samt att jag blev jätteglad över ännu en målare i släkten.
Det är din släktutredning om Gurine Børesdatter  som är min fm mor som vi har gemensamt måste jag få skriva detta.
Hennes far Børe Gjermundsen (Ljösta-Børe) född 1827-09-13 Lyseeggen Trysil. Mor var Maria Larsdotter född 1826-01-16 i Lagmansgården Sunne (S)
Hon hade antagligen flyttar upp till Mormor Anna-Maria Enberg  född Brårud Sunne 1778-11-29 och morfar Lars Larsson född 1778-09-04 Hägerud Sunne (S) i Södra Röjdåsen /Sikala i Östmark.
 
Marias mm ff Olavi /Olov Enberg född 1690-03-27 Enkullen Grangärde. Utbildad konstnär.
Han har målat av bl.a prostpaeret i Väse Fryxell samt selmas förfader Morell (perträtt i Östra Ämterviks k:a. vidar finns bl.a Lektor Spak och Elisabet Risell. Hovrättsråder  G. Nordberg samt några personer från Björnö Herrgård (S) Flera porträtt finns på Värmlands museeum i Karlstad.
 
Han har även målat Altarskåp i Grangärde k:a (W)
Olofs far var Oluf/Olof Andersson född 1657-03-15 i Hagge Norrbärke (W)  Mor var Marina Maria Matsdotter Kemppainen född 1658-02-24 Enkullen.
Marias far Lars Pettersson dog ung men har gener till Selma Lagerlöf.
 
Børes far Gjermund Olsen född 1784-05-20 Knutshaugen Trysil, mor Kersti Børesdatter född 1796-06-26 Sögarn Stöa Trysil hade en syster som hette Siri Børesdatter född 1803 Sögarn Stöa Trysil.
Siri var gift med en Dalamålare känd i både Norge och Sverige för sina målningar på bl.a skåp.
Han hette Mats Olsson född 1791-09-11i Hammarsbyn Lima. Han kallades Hak Mats.
Att jag skrivit in allt detta beror på att jag kände glädje over att fått vetskap om honom, som jag får tacka Viola och hennes man för.Kanske även andra har glädje av detta.
 
Hälsningar
Irene Larsson