NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2014
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2014-10-30, 06:28
Det vore en trevlig tanke att vår generation är den första som är riktiga forskare. Våra numera avlidna företrädare kan ha varit benägna att hitta på ett årtal med en datering utifrån korsmässomarknaden, tre bröder som inte funnits, en landstigningsort, och det som slutgiltigt diskvalificerar Bertil Hasselberg som trovärdig är att han tydligen inte vet namnen på de finska landskapen. Själv tror jag det sistnämnda beror på att han haft en skriftlig förlaga som kanske inte visste att landskapet hette Savolax, och att Bertil trogen sin källa helt enkelt skrivit av den. Var e:et ursprungligen kommer från är svårt att veta, men det tycker jag inte har någon betydelse för trovärdigheten av berättelsen. Troligen kan man hitta andra otroliga! berättelser i Bertils digra material, men jag tror snarare att han haft tillgång till numera bortkommet material. Bedömning av Bertil Hasselbergs trovärdighet skulle vara intressant att göra, om han var  en skrupelfri mytbildare som hittat på spektakulära händelser.