NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2014
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2014-10-28, 06:23
Ja, men kan man inte fråga sig, varifrån kommer dessa uppgifter från? Ingen tvekan om att detta är muntlig tradition som nedtecknats, kanske 200 år senare. Namnen på de som landsteg verkar trovärdiga, åtminstone Påvel och Henrik är namn som är betydligt vanligare bland finnar än svenskar.  
Själv hade jag kontakt med en syo på Bredbynskolan när Anundsjö släkter och gårdar skrevs. Han bodde själv i Mellansel och gav mig de tre första invånarna i denna del av socknen, dvs, Brandkäl, Ytter-, Mellan- och Västersel, varav jag nu kommer ihåg två, Rutte (i) Sel och Håcka (i) Mo. Jag ville att denna muntliga tradition skulle infogas i Anundsjöboken, men fick nej från Anna-Greta Näslund som fnyste åt muntliga traditioner. Syoläraren lever inte längre. I kyrkokören i Gullänget sjunger hans dotter och jag har försökt att efterfråga namnet på den tredje inbyggaren, men det har inte gått att få namnet därifrån. Jag ångrar djupt att jag inte stod på mig mot Anna-Greta och känner mig nu medskyldig till att inte förmedlat traditionen till kommande generationer Anundsjöbor.  
Bra att Hasselberg inte hade samma föraktfulla inställning mot muntlig tradition och skrivit ner historien. Och även bra att Anbytarforum finns så åtminstone namnen på Rutte och Håcka numera finns på nätet.