NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 juni, 2012
Skrivet av: Yvonne Öberg skrivet 2012-04-25, 22:56
Hej Hasse
 
Tack för återkoppling! Det blir till att söka vidare i mtl. Det finns ju fall där änkor konserverats med 40 års åldersskillnad, främst inom skråväsende - ända in på sent 1800-tal, men det är som sagt inte lika vanligt för änkemän.
 
1) Jag har jämfört vittnesmålen från olika avskrifter av protokollet, och om det inte är samma Sigrid så bör det i så fall även funnits två Hans Olofsson i Näs som båda avlider runt 1670. I den Avskrift av trolldoms-processen Jessica Johansson publicerat och som hennes C-uppsats bygger på (rör främst vittnesmål från Dal och Ytterlännäs) anges den anklagade som Hu Siri, Hans Olofs änka i Näs, 28 år. I så fall skulle hon vara född ca 1647 och då är det mer sannolikt att maken var född ca 1645 +/- 5år. Motsvarande vittnesmål, men utan hänvisning till maken, finns med i Göran Nordqvist's häfte och i båda omtalas även dottern Marit 6 år (som vittne), samt modern Marit/Märet 60 år i Näs (som också blev avrättad).  
 
2) Ja, själv lutar jag åt att hon är född på första halvan av 1680-talet, men förmodligen svårt att styrka.
 
3) Fick igång abonnemanget igen, så nu kunde jag kontrollera DB själv och visst är det så det står.