NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 november, 2009
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2009-07-02, 07:15
Vilken omständighet finns som antyder att detta vara mer komplicerat? Erik Hansson är s t Hans Ersson ohh Anna Olsdr och har mycket riktigt en dotter Anna, men även en äldre dotter Brita. Det innebär att Annas mor bör heta så. Utan att ha studerat faddrarna till deras barn har jag knåpat ihop följande familj: Karin f 1672 g m Jöns Johansson, Bollsta 3, Anna f 1675 g m Erik Hansson, Ed 7, Brita f 1679 /1, g m Johan Johansson bonde på Stensätter 2, Cecilia, g m Hans Pärsson, Bollsta 1, Mårten bonde på Stensätter 2, Älla enl db 1719 ht §21. Av dessa har Brita en äldsta dotter Brita f 1719, Cecilia en äldsta dotter Brita f 1709, och i fb 1689 finns Johan Mårtenssons hustrun Brita. Mycket liten sannolikhet att namnet på far (Johan), mor (Brita) och hemvist (Stensätter) alla ska vara fel. Till yttermera visso har jag studerat faddrarna till Hans Erssons på Ed 7 barn och där hittat Per Hansson på Bollsta 1 1751 (kusin), Mårten Johansson på Stensätter 2 (kusin) s.å. samt  Mårten Jönsson på Bollsta 3 (kusin) 1754. Då är det lockande att studera faddrarna till Erich Abdiassons barn för att se om hans hustru Dordi Johansdr också hör hit, men där kammade jag noll. Den enda av ovanstående som var faddrar var Erik Hansson i Ed ohh som kan vara släkt på något annat sätt än att Dordi är dotter till Johan Mårtensson.