NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-14
Skrivet av: Peter Nolskog skrivet 2000-08-25, 00:45
Hej Willum! Märta Mikaelsdotter som dog 2/12 1804 i Sel har ju en mycket exakt dödsålder om 99 år, 2 mån och 5 dagar, och bör därigenom varit född 7/10 1705, men någon Märta, dotter till Mikael, född då i just Ytterlännäs har du alltså inte hittat? Kanske kommer hon från någon grannsocken? 1705 stämmer ju annars väl med den Märta jag via Thörnsten har som mor till Mattias Silverberg. Märta M. född c:a 1710 har jag som född i Bjärtrå s:n. Något som skulle kunna tala för detta är de vittnen, i samband med Erik Jönssons och änkan Märta Mikaelsdotters giftermål 29/3 1749, som du anger i ditt sista inlägg. Lockna tror jag är Lockne i Bjärtrå och Nässom ligger också i denna socken. (Ödh i Gummerå är Öd i Gudmundrå s:n. Angsta ligger i Ytterlännäs och om Wästersiö är Västansjö, så gör också detta det.)  
Vittnena Mikaelsson/-dotter vid Britas dop 1749 kom från Forse. Det finns både ett Forsa nära Sjöbotten och ett Forsed, bägge i Ytterlännäs, som skulle kunna vara detta Forse. Mattias Silverberg och hustru Brita bor ju i Sjöbotten, så om dessa personer är släkt/syskon med Mattias kan ju Forsa stämma.
Du skriver att Erik Jönsson också var änkeman. Är du säker på det? Skulle inte styvsonen Jan Hansson som nämns 1742, kunna vara Märtas son?
Jag tycker den Erik Jönsson som 1756 dog i Sel 80 år gammal verkar väldigt ålderstigen, född 1676. Det är väl han som var gift med Märta Jonsdotter 1716? Jag har 1718 som födelseår på Märtas man (återigen med reservationen att jag inte forskat fram detta själv) och faktiskt också ur samma källa, hans föräldrar: Nils Jönsson, 1689-1770, och Karin Mårtensdotter 1690-1755.
Har du exakt dödsdatum för Brita Eriksdotter, död 1841 i Sjöbotten?
Var bodde Johan Silverberg 1789?
Jag bor i Skövde i Västergötland och har alltså också jag långt till Härnösand. Har du tillgång till CD-skivan med födda, vigde och döda i Ådalen? Jag får nog skaffa den!