NULL Skriv ut sidan - Lima

Anbytarforum

Titel: Lima
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2015-02-16, 10:56
Det är väl känt med skiftande åldersuppgifter för samma soldat. Jag har själv sett detta i militärrullor för Knektsläkten i Idbäcks anfader Halvard Byrilsson, död före 1775, men finns i t.ex. mantalslängden för år 1742. Min slutsats har också blivit att det måste vara samma person.  
 
Ja, gårdsnamnet Knekt går synbarligen tillbaka till just denna Halvard Byrilsson. hans husrtru Brita Håkansdotter var född 29 septenber 1708 i Elverum i Norge, död 15 juni 1781 i Idbäck. (Uppgifter från Josef Sjögren: Acta Genealogica Malungensia 1963, sidan 225 hämtad från Malungs dödbok av författaren.)
 
Fusket var ganska utbrett och det var ett sätt att kunna vara kvar i tjänst längre om man kunde muta skrivaren. Mutor under 1700-talet var ganska vanligt på den här tiden. Min egen anfader löjtnant Georg Gustaf* von Knorring har lämnat felaktiga uppgifter om ålder vid något tillfälle. Det var accepterat, ja närmast kutym att göra så. (I riksdagarna som fanns under 1720-1772 så mutade utländska ambassader de svenska riksdagsledamöterna med middagar etc. för att de skulle rösta på ett för England, Ryssland eller Frankrike gynnsamt sätt i någon fråga.)  
 
mvh Björn