NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-03
Skrivet av: Anna Tägtström skrivet 2004-04-26, 21:06
Hej Berit och Carol!
 
Tack för Era svar!
 
Kajsa Greta Dunders son, Johannes, i äktenskapet med Martin Andersson är min fmmf. Denna Kajsa Greta torde vara samma Kajsa Greta som anges som dotter till Jon Hindersson Dunder. Födelsedatumet stämmer dock inte med varandra. Det förekommer två uppgifter om födelsedatum, 1807-06-30 samt 1810-04-17. Det senare stämmer bättre med dödsbokens uppgift om dödsålder. Vid giftermålet med Martin Andersson 1848 anges hennes ålder till 38 år. I ett flyttbetyg från Stigsjö 1837-04-08 gällande för en Sven Åberg och dennes hustru Kajsa Greta Dunder uppges hon vara född i Viksjö 1810-04-17. Någon Kajsa Greta född i Viksjö kring åren 1807 till 1810 har jag inte lyckats hitta. Uppgiften om födelseort verkar därför vara felaktig. I äktenskapet med Sven Åberg föds tre barn och vid dopet av den yngsta dottern, Maria Magdalena, f 1842-08-20, är en Nils Dunder i Storsvedjan fadder. Denna Nils Dunder, f 1805, är son till Jon Hindersson Dunder och således bror till den Kajsa Greta som anges som dotter född 1807. Nils anges även som fadder till den dotter, Erica Sophia, som föds 1851 i äktenskapet med Martin Andersson. Nils Dunder knyter ihop de båda Kajsa Gretorna.
 
Vart Kajsa Greta är född är således fortfarande ett frågetecken för mig. Familjen verkar i vart fall ha flyttat en del. Likså har jag ingen uppgift vart de tar vägen efter Viksjö. Sonen Nils blir kvar, bosatt i Storsvedjan. Övriga barn har jag som sagt inga upgifter om. Blir fler än Nils och Kajsa Greta kvar i Viksjö?
 
Avslutningsvis kan jag berätta om min fmmf, Johannes, att han tar sig efternamnet Wiklund, gifter sig med Katharina Brundell från Stigsjö och flyttar, via Lögdö, till Skön där han dör 1897-11-07. Deras äldsta dotter, Armida Katharina, f 1875-02-16, är min fmm.
 
mvh//Anna Tägtström