NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2015
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2015-04-06, 15:19
Det är lätt att säga. Den släktkedja David har hämtat från nätet kräver många veckors heltidsjobb för att verifiera. Att Olof Erssons mor heter Anna Erichsdr framgår av Vibyggerå fb (och där är första felet, Olof är född 1703 2/5). Men hur gör man för att hitta data på Anna när hfl saknas och Annas föräldrar när fb saknas? 1742 dör en hustru Anna Erichsdr i Sjöland, men hur ska man kunna veta att det är rätt? Det kan finnas två eller ännu fler.  
Man behöver alltså att sammanställa uppgifter från alla tillgängliga källor, fb (inklusive släktskapsbestämningar av faddrar), vb, bb, mtl, domböcker, möjligen båtsmansrullor och i detta fall även en gammal släkttavla för släkten Blix samt rannsakningslängder för Älvsborgs lösen. Bättre då att fråga någon som redan har gjort detta arbete. Ronny Norberg har lagt ut en del uppgifter på nätet, men hans hemsida ligger nere och de uppgifterna är alltså inte tillgängliga. Jag kan återge ett utsnitt från Sätra 1 där Erik Nilsson skulle vara född:  
1638-1641  
1644-(1679)   Nils Jonsson   nämndeman 1667-1680   ovan  
Sara Pehrsdotter   (1616)-16901224   fr Skoved 6  
Erik   (1643)   t Skoved 6  
Anna   (1644)   g m Erik Jonsson i Backe 1  
Per   (164306)   nedan  
Sofia   (1648)-17080514  
Lisbeta   (1649)   g m Johan Persson i Käl 1  
Jag har uppgifterna eftersom han skickat materialet till mig för påseende innan han lade ut dem på nätet för åtta år sedan.  
Med Mikael Nahléns hjälp kan jag korrigera Saras födelseadress. Hon är ganska säkert dotter till komministern Petrus Johannis i Gudmundrå, vilket sistnämnda troligen är rätt födelseort.