NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-28
Skrivet av: Ronny Norberg skrivet 2004-09-08, 00:40
Jag är lite osäker på om skärgårdsflottan(arm?ns flotta) deltog i slaget vid Hogland, var det inte bara örlogsflottan som deltog där?
 
Galärerna som båtsmännen från norrland var kommenderade på tycks fortfarande finnas kvar till sent på hösten. Bl a sägs galärerna Calmar och Östergötland gå till Åbo i mitten av nov för vintern. Var de andra galärerna ligger har jag ingen uppgift på men det kan tänkas att de ligger i Helsingfors/Sveaborg(har ingen uppgift på att de skulle gått tillbaka till Stockholm, men Per kanske har). Båtsmännen tycks bli hemförlovade även om det anges att en del besättningsmän haft vinterkvarter i Helsingfors.
En uppgift jag har är att de gick på isen över kvarken och gick tillbaka på våren(april), men vet inte om den uppgiften stämmer. Avmönstringen och påmönstringen tycks ha skett i Helsingfors rodd iallafall.
Intressanta uppgifter finns på krigsarkivet där bl a fartygsmönsterrullorna finns, och man kan följa båtsmännen när de blir förflyttade mellan olika galärer. Har själv bara tittat på 1789, men de borde finnas för 1788 också.