NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 april, 2014
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2014-04-22, 19:07
Hej Margareta och Pär!
 
Först ett stort tack till dig Margareta, för filerna. Har lagt in dem i min dokumentation med dig som källa. Och jag kommer att bekanta mig med dessa nya släktingar allteftersom genom att försöka hitta dem i arkiven. Det var många hål som fylldes.
 
Och Pär, vad roligt att du nosat upp denna passionshistoria i domboken.  
 
Det syntes att det var något speciellt med Olof Hanssons födelseanteckning, Djura C:1 (1705-1764) Bild 135. Jag lyckades inte tyda den helt, men förstod ändå att Hans Olsson och Brita Olsdotter inte var gifta. (Tar gärna emot hjälp med tydning om någon av er lyckas läsa vad det står).
 
Och nu visar du att tingsutslaget kom först 26/11 1760. Olof Hansson föddes 3 dagar efter Kyndelsmäss 1760, borde varit 5/2 1760.
Vigseln skedde exakt en månad efter avslutandet av lägermålssaken, 26/12 1760.  
Målet var mot Brita Olsdotter, antar att hon inte kunde gifta sig förrän målet vara avslutat.
 
Fyndet i domboken gör att det verkligen är lätt att tvivla på vem som var biologisk pappa till Olof. Det är inte så troligt att vi kommer längre än Leksand-tinget. Eftersom det finns både födelseuppgift för Olof Hansson och uppgifter för när Britas samvaro med de bägge männen kommer jag inte att kunna låta bli att räkna på det, även om det bara blir spekulationer. Och även om uppgifterna inte är samstämmiga.
 
När jag höftade föddes Olof 8 månader efter Hans Olssons och Brita Olsdotters samvaro.
 
360 daler kopparmynt, summan som Per Persson betalade, var det en stor summa?  
 
Antar att det bara är att sudda i rutorna i, Hans Olsson kan väl efter detta bara betraktas som adoptivpappa?
 
Hälsningar Britta