NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 april, 2014
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2014-04-13, 19:14
Margaretha, (ursäkta att jag utelämnade h:et i ditt namn i förra svaret, blev så ivrig)
 
Har nu tack vare dig hittat Hans Olsson i födelseboken:Djura C:1 (1705-1764) Bild 58
 
Har också hittat hans föräldrar i Leksand AI:4 (1705-1735) Bild 91 / sid 175. Det är en ganska oredig sida, jag har varit där tidigare och hittat Per Olsson ff ff ff mf f, hans son Olof Persson ff ff ff mf med hustru Kerstin Olsdotter ff ff ff mm.  
 
Och inser nu är den Hed Olof Persson och Brus Kerstin Olofsdotter som du skriver om. Då fick de också sina tillnamn. Brus och Hed.
 
Hans Olsson och Brita Olsdotter verkar ha förenat två närliggande gårdar med sitt giftermål.
 
Var det så att man fick släppa sitt namn när man flyttade bort från sin gård, och ta tillnamnet som det nya stället bar? Hed hade jag hittat tidigare, men inte Brus. Har NilsMatts, Schöns och Pions också.
 
Har skrivit in de nya namnen i antavlan, tittat och funderat. Och inser att jag har satt Olof Hansson som måg i NilsMatts, gift med Carin Andersdotter, dotter till NilsMatts Anders Persson och Mats Karin Andersdotter. Han deltar första gången i husförhöret i NilsMatts 1781,  
Djura AI:1 (1775-1814) Bild 27, Djura AI:1 (1775-1814) Bild 128
 
Och hemma hos mamma Brita Olsdotter kan man se att från och med  husförhöret 1782 finns han inte längre med.
 
Undrar om jag klivit fel någonstans, det är så lätt gjort. När du skriver Olof Hansson, är det sonen till Hans Olsson och Brita Olsdotter du menar? Jag blir så förvirrad av alla dessa namn. Utbudet är inte så stort. Men tillnamnet hjälper upp det hela.
 
Hälsningar Britta