NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 november, 2013
Skrivet av: Lennart Eriksson skrivet 2013-10-23, 17:32
Hej Maud!
 
Här försöker jag citera det som står skrivet om Olof Olsson. Jag hoppas det är rätt, men behöver kanske ses över och ev. rättas.
 
Dannemannen Olof Olsson från Stysjöbo, föddes uti Västanvik år 1766 af ärliga och Christeliga Föräldrar.
Fadern Olof Olsson och Modren Karin Matsdotter, hvilka tidigt befodrade honom till det Hels. dopet, med omsorg vårdade hans späda ålder samt sökte hos honom inplantera heligunens dyra sanningar, för att derigenom bilda honom till en sann Christen och god medmenniska. På sitt 28 ålders år ingick han äktenskap som i sorgen efterlemnade Maka Anna Olsdotter ifrån Skebergs backen. Detta äktenskap välsignades med 5 barn 3 söner och 2 döttrar, af hvilka en Son före sin Fader är ingången uti evigheten, af de efterlefvande är en Son försedd de öfvrige öförsedde, enligt grannars intyg, lemnas den afledne det loford, att har varit en god granne, hjelpsam mot nödlidande medmenniskor, samt såsom en rättskaffens husfader sitt hus väl förestärt och försörgt. Tönlags-karl har han varit uti 15 år och detta kall har han alltid troget uppfyllt, och drigenom gjort sig förtjent af grannars tacksamhet - Under omsorgen om sitt timliga goda, förglömde han dock ej, att tänka på det andliga - Han besökte derföre flitigt flerans tempel, utlifvade där sin andagt, som firade ordenets sin Frälsares dyra åminnelse genom den Hels. Nattvardens begärende hvilket skedde sista gången kyndelmässodagen detta år - Länge bar den aflidna inom sig fröet till sin förestående förvandling; han plågades nemli uti flere år af lungsot, dock kunde han detta oagodt förätta sina husliga göromål, men Torsdagen d. 20 uti denna Månad, måste han intaga sjuksängen hvarifrån han ej mera upstod - utan avled stilla efter5 dygns sängliggande förleden Tisdag, uti en ålder af 50 år och 7 månader - Han suckade till slut - Skall jag i verlden här, en lifstid vinna; jag beder sist, o Jesu Christ -.
 
Med vänlig hälsning / Lennart