NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2010
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2009-06-29, 07:24
Jag har räknat med möjligheten Boteå också, men inte heller jag har hittat någon Olof i Törsta. Jag tycker att diskussionen ovan ändå pekar på Hälsingsta även om det varit bättre om sambandet hade förekommit i domböckerna. Just en arvsuppgörelse mellan alla syskon är kanske nödvändig för att Hälsingsta 1 ska kunna uteslutas. Torsta kan vara en ihopblandning av Torsåker och Hälsingsta. På ett grannhemman, Hälsingsta 3, finns ju Karin Hansdr fr Omne 4:1 som är kusin med Brita Olofsdr:s man vilket kanske inte är en tillfällighet.
Tomte finns representerat i en grannby till Fällsvik, nämligen Näs. Hans Nilsson på Tomte 1 har en son Lars g ca 1680 m änkan Segrid Johansdr på Näs 6:1. De fick en dtr Margeta som hennes kusin Lars Nilsson på Tomte 1 var förmyndare för (N-å db 1702 vt §6). Denna dotter kan finnas i Torsåker eftersom hon inte verkar ha stannat i Nordingrå.
En möjlighet för Barbros ägande av tomt i Fällsviken kan vara att Hans Persson kan vara s t en Peder Hansson fr Fällsvik 4:1, soldat 1623, dog 1629. Men Barbro själv kan också vara dtr t Erich Ersson på Fällsvik 1:12, bonde 1629, eller Erich Thommesson på Fällsvik 5:1 1629-1649.