NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-20
Skrivet av: Lars Öhman skrivet 2004-10-16, 20:40
Varifrån härrör släktnamnet Mört? Personligen har jag alltid trott att det var Erik Matsson Mört som tog upp namnet därigenom att hans barndomshem antages ha varit hemmanet Sörutansjö 1 som ligger vid Mörtsjön i Högsjö. Detta hemman såldes av Mats Matsson Möller till Abraham Persson och jag vill minnas att detta berodde på att Mats Matsson Möller kom på obestånd och var tvungen att sälja. När sedan Erik Matsson Mört genom sin svåger Daniel Olofsson längre fram förvärvar detta hemman från Abraham Persson ser det onekligen ut som att han köper tillbaka sitt barndomshem. Något belägg är väl inte detta för att Erik Matsson Mört är en son till Mats Matsson Möller, men en ganska stark förmodan.
 
Enligt Fälldin heter Erik Matsson Mörts äldste son Mattias och hans andre son Olof. Detta styrker väl snarast antagandet att Erik Matsson Mört är en son till Mats Matsson Möller. Sonen Mattias får namn efter sin förmodade farfar Mats Matsson Möller och sonen Olof får namn efter sin förmodade morfar Olof Jonsson Nortman.
 
Sedan undrar jag över att dottern till kyrkoherden i Torsåker Mattias Olai kallas Margareta Mört i ett av ovanstående inlägg. Så skriver inte Bygd?n. Han har inget efternamn på henne utan anger bara att hon är född i Uppsala 1625. Varifrån kommer uppgiften att hon kallades Margareta Mört?
 
En annan Margareta Mört återfinns i Nils Ahnlunds Sundsvalls historia, del två sida 234. Där står att rådmannen i Sundsvall Lars Bistedt död 1719 var Per Hammals ”successor matrimonii” dvs gift med hans änka Margareta Mört, vilken skänkte honom sonen Peter. Hur passar denna Margareta Mört in i släkten Mört?