NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2013
Skrivet av: Margaretha Berggren skrivet 2013-02-14, 10:40
Georg och Kennet!
Jag har hittat Djäken Anders och Karin i Sågboda (AI:5 s. 35 Genline) Tydligen bodde de där ett par år.
I sonen Olofs dödsnotis står det att han är född av Anders Olsson och Karin Nilsdotter! i Sågboda den 8 jan 1695. Eftersom Anders och Karin bodde där då, så är det väl inte otroligt att han är den Mats som föds i Sågboda 9 jan, fastän moderns efternamn har blivit  fel. Olof begravs 1760, 1 p. Trin, som är den 8 juni. Där står att han dog sistl. torsdag, som väl måste betyda den 5 juni. Jag gav dig fel uppgifter där, Georg!
Den förste Mats föds 1691 d. 22 jan och döps III p. Epiph. Anders, som står som född 1694 hittar jag inte, fast jag kollat från 1692 till 1694. Dottern Brita född 1697 d. 3 mars och döpt Oculi av rätt föräldrar i Sågboda.  
Beträffande Djäken Anders så skrev jag fel årtal Han begravdes 11/9 och dog i söndags om morgonen vilket väl måste betyda söndagen före begravningen, den 4/9.
Sonen Mats, född 1700 dog på torsdagen 8 dagar sedan Jag anser att det betyder att han dog ca 1 1/2 vecka tidigare, alltså att i torsdags var det en vecka sedan. Dottern Karin har jag försökt räkna på, eftersom vi vet när hon föddes, men det stämmer inte ändå; Hon dog knappt 2 veckor före begravningen, enligt vad jag tror.
MVH
Margaretha B