NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2008
Skrivet av: Lars Öhman skrivet 2007-08-22, 22:47
Svar till Moa Holmqvists fråga den 1 juli 2007 angående Alfhild Agrells gravsten på Säbrå kyrkogård.
 
Jag besökte graven häromdagen. Gravvården i sten är mycket riktigt utformad som en avhuggen trädstam drygt en meter hög och med en diameter på dryga halvmetern. Bildhuggaren har försett ”trädstammen” med fem avsågade grenar ca tio cm i diameter och utstickande en knapp decimeter från ”trädstammen”. Vidare har bildhuggaren försett ”trädstammen” med en grovt fårad bark som utesluter att det skulle röra sig om en avbildning av en björk. Det förefaller att ha varit ett ädlare lövträd som stått modell, kanske en ek.  
 
Upptill finns en oval försänkt platta ca 30 cm bred och 20 cm hög som innehåller en text som emellertid var oläsbar för mig.
 
Framför den stående trädstammen ligger på marken en stenplatta drygt en meter lång och ca 70 cm bred. Stenplattan lutar framåt och är i bakkant ca fyra decimeter hög och i framkant ca två decimeter hög. Den innehåller en text som även den var oläsbar för mig.
 
Gravvården är placerad på den gamla kyrkogården mitt framför den södra granhäcken.