NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 april, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 april, 2009
Skrivet av: Anders Eliasson skrivet 2008-09-14, 19:57
Återkommer med en kort rapport till alla som har engagerat sej i funderingarna om Kajsa Lisa Lodén (eller Lodin eller Katarina Margareta!).
Jag har idag lusläst HFL i Långsele för att försöka hitta Kajsa Lisa.Hittar inte henne bland avlidna.Stadsbiblioteket i Luleå har licens på Genline som man kan nyttja.Det framgår att Kajsa Lisa flyttade till Hässjö 1858 men hon åtefinns inte där.Inflyttningslängder tycks saknas. Har gått igenom HFL 1853-62 (svårlästa!)för Hässjö men hon finns inte där.1890-års folkräkning innehåller heller ingen Kajsa Lisa Lodèn men väl hennes gäckande skugga Katarina Margareta Lodén (inte Lodin!). Kajsa Lisa bör alltså ha avlidit mellan 1858 och 1890, men var? Verkar inte vara Långsele eller Hässjö.
Ett liknande problem har jag med hennes bror,Johan Erik f 1841-01-13 (han som uppges vara krympling).Han flyttade från Forse bruk till Forse(!) 1869-11-10 men försvinner ut i tomma intet. Han borde ha avlidit mellan 1869 och 1890 utan att ha lämnat några spår efter sej. Av spiksmeden Christoffer Lodéns barn är det bara två som har lämnat kända avkommor efter sej.
Kampen för att sprida ljus över det okända fortsätter oförtrutet!
Tack för all hjälp och diskussioner, jag uppskattar det mycket!
Anders uti Konungarikets nordligaste Residensstad,Luleå.