NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2011
Skrivet av: Annika Fagerquist skrivet 2011-01-06, 19:31
1999 försökte jag första gången att söka en Helge (möjligen Reinhold) Johansson som uppehöll sig i Leksandstrakten kring 1950. Det gav inte något napp den gången så jag försöker igen. Egentligen handlar det om möjligheten att söka en person som inte var född i Leksand, inte heller hade sin familj här och inte stannade längre en några år. Men, han är en viktig länk i min släktforskning.
 
Jag har knapphänt med upplysningar om honom.  Han lär ha Jobbat på bl.a Sörskog med jord- och skogs-bruk. Det kan vara fel. Men runt 1950 fanns han i området kring Leksand, möjligen Insjön, möjligen Rexbo... och arbetade med lant- eller skogsbruk. 1951 försvann han mot Filipstad. Han föddes enligt ryktet uppåt landet, kanske i Ångermanland? Jämtland?  
Det var troligen en stor och välbyggd karl (och dennes far har tydligen kallats för Björn-Johansson eller något liknande) Han borde vara född cirka 1910 ( med god marginal åt båda hållen ) Jag vet inte ens om han fortfarande är i livet men en del av det jag hört tyder på att så inte är fallet. Möjligen kom han också i klammeri med rättvisan under sin tid i Leksand.  
Kan någon ge mig en aldrig så liten ledtråd om vem han var och kanske vart denne man tog vägen vore jag otroligt tacksam! Minsta lilla minne vore fantastiskt.
 
Eftersom det ligger för nära i tiden är det inte sökbart i diverse arkiv. Men kanske någon person i området minns honom? Kanske finns han registerad som anställd någonstans? Om man gjorde något olagligt, hur registreras sådant?
 
Med vänliga hälsningar
Annika Fagerquist
Båstad