NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 juni, 2009
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2009-03-20, 08:07
Jag måste ha uttryck mig oklart. Jag ville bara påtala:
 
1) att den yngsta dottern föddes 9 månader och 9 dagar efter att den påstådde barnafadern påstås avlida.
2) att den påstådde barnafadern i barnets födelsenotis påstås vara vid liv ännu när barnet föds.
 
Det är ett bra underlag för vidare forskning, men innan man vänt på de stenar som finns kan man inte dra alltför många slutsatser.
 
Vad man först bör kolla är originaldödboken och församlingsboken, om han verkligen är angiven som avliden i dem det datumet. Fast då torde det vara Nyhems församlingsbok som han finns i, som bör finnas på Östersunds landsarkiv. Sen får man kolla om det finns någon bouppteckning, som ytterligare kan styrka hans död, även den på samma plats.
 
Familjen verkar dock inte ha tillhört samhällets toppskikt. Vare sig i någon av dödnotiserna eller barnets födelsenotis finns någon av föräldrarnas födelsedata angivna, vilket är ovanligt vid den tiden. Det antyder slarv i folkbokföringen eller många flyttningar där uppgifter uppenbarligen försvunnit på vägen. Även det en intressant forskningsuppgift.
 
Vad jag förstår är ingen av de här biologiska anor till dig, eftersom den du beskriver som din farfars far gifte sig med Anna Sofia Gustavsson 1919. Eftersom hon då var 48 år lär hon knappast ha fått fler barn.