NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 juli, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 juli, 2007
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2006-09-23, 09:56
Bra att jag kunde hjälpa dig en bit på vägen. Jag tror att hänvisning bör anges på samma sätt som före Genlines födelse, dvs det som gällde när det bara fanns fotade kyrkböcker på rullfilm och mikro kort. Genline har ju efter vad jag kan förstå scannat de gamla rullfilmerna och inte fotograferat på nytt. Därmed finns ofta(-st)ett gårds-/ortsregister med sidhänvisning för varje volym även på Genline. Men visst kunde jag ha skrivit GID-nr också. SVAR håller även de på med att scanna kyrkböcker. Därför tror jag att det vore bra med ett enhetligt sätt att hänvisa till kyrkböckerna. Men det viktiga är Att man noterar sina källor, gärna även med uppgift om orter, årtal, yrken och kortfattat ev händelser som utspelas. De sidhänvisningar släktforskare gjorde före Genlines intåg är ju fortfarande av största vikt.
 
För vissa socknar som har skadade husförhörssidor t. ex Skellefteå använder Genline uppskattat sidnummer, vilket jag tycker underlättar en hel del jämfört med att sitta med kort och läsapparat.
 
Jag vet inte om Släktforskarförbundet har funderat över frågan och angett riktlinjer, men det kanske de har. Så jag bollar nog helst denna fråga vidare.
 
Sedan kvarstår ju det faktum att jag kan ha skrivit fel på någon siffra här eller där, men förhoppningsvis är det inte så.
 
Vh Gun