NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2010
Skrivet av: Birgitta Wallstenius skrivet 2009-12-16, 22:16
Hej Anki!
 
Du måste försöka få upp kartan från Lantmäteriet som jag fick av Stefan Dake den 11 dec.  
 
http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=L MS&nbOfImages=6&sd_base=lms2&sd_ktun=4c4d535f5532342d363a32
 
Kopiera ovanstående länk och klistra in på adressraden så kanske det fungerar. Om du lyckas kan du röra dig på kartan och klicka på + för att förstora något parti, t ex det som heter A till vänster högt upp, det är Grimgården (Grim 1).
 
Grim 1 är min granngård. Den ligger till höger om majstången i Berg om du står på vägen. Där har Gunilla Olofsson och hennes man Mats öppet i sin mysiga bod med massor av fina saker varje dag fram till jul, så du kan åka dit och titta in. Mitt hus ligger ovanför deras mot skogen, högst upp. Jag är inte där på vintern.  
 
Mitt hus kallades tydligen för Måg eller Berg 12. På kartan finns bokstavsbeteckningar och då är Grim gård A och min gård Aa.
 
Lissmats Anders Mattsson bor vid storskiftet 1828 i gården med beteckning H på kartan, detta enligt Stefan Dake.
 
Jag har inga tyvärr inga fotografier. Jag har varit på museet och tittat igenom bilderna från Berg tidigare. Troligen blir det mer givande nu när jag har litet mer information. Uppfattar jag dig rätt om jag tror att du arbetar på kulturhuset? Kul! Jag är själv etnolog och journalist så nyfikenheten finns.
 
Vi letar vidare och hörs!
 
 
Hej från Birgitta