NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2010
Skrivet av: Birgitta Wallstenius skrivet 2009-12-16, 12:28
Tack Stefan Dake för en mängd intressanta uppgifter! Glöm inte att lägga ut dem här.
 
Jag har som framgår ovan fått stor hjälp av Stefan Dake att kartlägga vilka som bodde i min lilla stuga i Berg, Leksand för länge sedan.
Den äldste hittills är Erik Olsson som var född 24/7 1763 på gården Liss Erkers, den sista gården söderut i Berg. Han bodde i mitt hus som då var gården Måg tillsammans med sin hustru Karin Andersdotter, född 27/3 1756 i gården Dunder, Berg.
 
De fick fyra söner, Olof, Erik, Pehr och Jacob.
Det blev Jacob (Ersson)som förde släkten vidare. Han var född 26/11 1799. Han och hustrun Carin Andersdotter, som var änka efter Jacobs äldre bror Pehr, fick två barn tillsammans utöver de två Carin hade med sin första make.  
 
Per Jacobsson, den yngste av de fyra barnen var född 7/12 1830 och blev soldat 115 för Noret vid Leksands kompani, Dalregementet. Han gifte sig 1852 med Brita Andersdotter, född 14/3 1832 i Noret. De fick åtta barn, det femte sonen Per dog knappt tre år gammal. De sju övriga barnen var Anders (soldat nr 74 Tull vid Leksands kompani), Eric, Carin,Anna,Jacob, Brita och Per (född 2/1 1870och soldat nr 1 Skalk).
 
Vid folkräkningen 1900 upptas dessa åtta barns föräldrar, Per och Brita, de var då 70 resp 68 år gamla. Per som f d soldat.
 
Finns någon som känner igen namnen på ovan skildrade personer? Det skulle vara spännande att kanske hitta ättlingar, fotografier etc!
 
Vänligen
Birgitta