NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 juni, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 juni, 2014
Skrivet av: Hans Sjöqvist skrivet 2014-02-25, 10:51
Per Sundin,
 
Jag tittade i Själevads förs.kyrkoarkivs Hfl. AI:1 (1891-1815) under Kroksta Nr 7 Sid. 305.
finns en dräng Nils Nilsson f. 1760. 19/2? Kan denne dräng möjligen vara den fördubblingsbåtsman Modig död 13 januari 1789( enl. Flottans arkiv, Båtsmanskompanier,  2:ra Västernorrlands 2:dels Compani iv/66 1724-1874) som du nämnde i ditt inlägg?
 
Den Nils Nilson jag söker var ju född 1759.
 
I samma huförhörslängd i Kroksta finns en Nils Nilsson på Kroksta 2. f. 1742 så han kan inte vara den jag söker.
 
När jag tittar i Själevads Communionbok D II:1 (1783-1797 sid 152 (tror jag att det var) under nr 2 Kroksta
finns ant En Nils Nilsson m Hu. Annika Nilsdotter och en syster (till honom eller hustrun vet jag inte)  
 
I nästa Communionbok D II:2b (1897-1815) Kroksta nr 2 sid. 332 finns en Nils Nilsson ant med hustru Anna Olofsdotter.
Är det två skilda personer eller gifte han om sig? Hittar ingen Annika Nilsdotter i Db innan 1797.
 
Har tittat lite i Arnäs kyrkoböcker och funnit den Clement Andersson f d. 14 april 1693 i Arnäs  som var son till Lappmannen Anders Jonsson. Hittar ingen Clement Andersson eller Anders Jonsson i följande i hfl. för Arnäs.
 
Du tror att Båtsmannen Nils Clementsson Norman f 1730, möjligen skulle kunna vara född i Åsele. Han uppges enl. Stömbergs Båtsmansdatabas var född på en plats, Arksele, som möjligen skulle tolkas som Årsilla (Åsele) Om Clement Andersson var Nils Clementsson- Normans far, då borde Clement A bott i Åsele, åtminstone vid tiden för sonens födelse 1730.
Har du möljigen några funderingar kring detta? Det här verkar vara en rätt hopplös uppgift. Uppgifter om samer och deras släktförhållande vid denna tid är det rätt klent med, dessutom har Åseles böcker stora luckor.
 
M v h
Hans Sjöqvist