NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2013
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2013-09-27, 07:12
Jag är antagligen delvis är skyldig till den CD du har där Marget är dotter till d y och Lisa till d ä. 1991, tio år efter Eric Nylanders familjeregister kom ut, skrev Eric och jag ett nytt familjeregister som bara gjordes i tio ex, men som spreds i form av mikrofiche som såldes på SVAR. Där hade vi flyttat Marget till AE d y men inte Lisa. Hur vi tänkte då är det omöjligt att rekonstruera för mig nu. Eric dog för ca tio år sedan. Men nu när jag tittat på det finns omständigheter som tyder på att du har rätt, dvs. även Lisa skulle ha flyttats.
Jag har också antagit att Anna f 1757 9/10 är dtr t Anders Ersson d ä och det känns lite med tanke på att Lisa skulle vara född mindre än 16 månader tidigare. Lisas andra dotter heter Lisa och tredje dotter Catharina, borde ha varit tvärtom. Om man tittar på faddrarna till Stina f 1783 19/11 så är de två senare faddrarna Måns syskon. Alltså bör de två första faddrarna, Per Persson med hustru fr Björna, vara släkt med Lisa. Skulle Lisa vara från Björnsjö 2 skulle Per Perssons hustru vara Lisas syster. Jag hittar ingen släktskap alls om Lisa är från Björnsjö 1. Om vi fortsätter med faddrarna till Lisas andra dotter är Anders Andersson ohh Lisa Ersdr i Djuptjärn svåger resp syster till Måns. Jon Pehrsson finns inte men är det en felskrivning för Jan Pehrsson är han kusin till Lisa. Inte heller fjärde faddern, Margeta Jonsdr i Björnsjö kan jag hitta. Faddrar för tredje dottern är Eric Andersson ohh i Björnsjö, kan vara både Björnsjö 1 och Björnsjö 2, dr Anders Ersson i Leding bror till Måns, men pigan Märta Pehrsdr i Björna vet jag inte hur hon är släkt. Fjärde dottern har faddrarna Olof Andersson ohh där Olof är från Björnsjö 2, dräng Olof Håkansson i Björnsjö är dotterson till en syster till Anders Ersson d y, och pigan Greta Johansdr i Leding är kusin till Måns.
Detta tillsammans med att du hittat att Lisa är fadder till Margetas barn övertygar mig att du har rätt.