NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2012
Skrivet av: Liselotte Hälldahl skrivet 2012-01-13, 23:52
I husförhörslängd 1815-1825 i Själevad finns i byn Själand en båtsman Swen Själ f. 1794-07-23. Det saknas bakgrundsuppgifter om honom på Själevads-Cd:n, var han år född, föräldrar och övriga anor bakåt. I Själevad är han helt klart inte född. Ingen Sven har fötts detta datum och år i Själevad. Däremot har jag hittat en Sven född detta datum i Arnäs, varför det väl är ganska troligt, att det kan röra sig om samma person. Det gossebarn, som föds i Arnäs med namnet Sven nämnda datum är född utom äktenskapet. Hans mor heter Maria Andersdotter. Enda uppgift om henne är, att hon är bosatt på Vallen. Vallen hittar jag inte i husförhörslängden.Faddrar finns däremot, men även de är svåra att finna. Har försökt att hitta en Maria Andersdotter med en son som heter Sven, men hittar dem inte i någon av byarna. Kanske blev han fosterbarn någonstans? Däremot har jag hittat en Sven Svensson f. 1794 i husförhörslängd 1796-1816 (Arnäs)Denne Sven Svensson är under någon tid dräng hos Jon Jonsson i Brunnsnäs no 1 (s. 253).  
Har hittat en Maria Andersdotter f. 1779 i Överön, Arnäs i husförhörslängden för 1796-1815 sid 83-84. Denna Maria Andersdotter är gift med den betydligt äldre Eric Larsson f. 1748 och de har två barn, Cajsa Greta f. 1803 och Eric f. 1810. Kan denna kvinna möjligen vara Svens mor? Om denne Sven är synonym med båtsman Swen Swensson, hur kan han då heta Swensson i efternamn? Ännu ett bryderi finns rörande denne båtsman. Swen Swenssons många barn är ömsom födda i Själand, Åte och Sörböle. Fanns båtsmanstorp i alla byarna eller roterade familjen hela tiden mellan de olika byarna som inhysta?