NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2011
Skrivet av: Jörgen Ingman skrivet 2011-02-14, 22:53
Tack för info!  
Gissar Saras föräldrar är Kerstin Svensdotter och Olof Persson? Kerstin hade jag inte innan bland syskonen så hon är ny.
 
Kom på en sak jag glömt fråga ang Kristoffers föräldrar Kristoffer Svensson och Sara Jonsdotter. Var K. Svensson bonde eller torpare? Frågade Paul också och han menade att han var bonde (Paul refererade till dig).
 
Om jag fått ihop det rätt så dog K. Svensson i Mörtsjön (vet fortfarande inte om byn heter Mörtsjö eller Mörtsjön officiellt, ser hela tiden olika uppgifter, lantmäteriets karta säger Mörtsjön dock) 1783. Jag tror sen att änkan i Björnsjö, Sara Jonsdotter som gifter sig med Jon Jonsson från Kullböle, Ersnäs i dec 1784 måste vara K. Svenssons fru? De bor i Björnsjö, men sen dör Sara i Mörtsjön 1800 så de måste ha flyttat emellan en eller flera gånger.
 
Är Ersnäs det som finns utanför Luleå eller finns det nåt i V-norrland också?
Vad jag inte förstår är om Sara Jonsdotter var bondefru varför hon sen blir torparfru?? Var hon tvungen att sälja bondgården eller finns det andra skäl?
 
Det finns också en änka Sara Jonsdotter från Nordanås som dör 1800 som också stämmer ganska bra på åldern, några år fel bara, men enligt Paul dog min Sara i Mörtsjön och då borde det vara hon som blev torparfru i Björnsjö. Paul har säkert rätt men jag blir lite osäker i och med att det dör en till Sara Jonsdotter samma år plus att jag förstår inte varför min Sara inte behöll bondgården istället för att bli torparfru?
 
Mvh,
Jörgen
Hoppas du vet!?