NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2011
Skrivet av: Jörgen Ingman skrivet 2011-02-13, 18:27
Hej igen!
 
Vet du om det finns annat sätt att få fram vilket kompani han tillhörde än CDn som jag inte har? Skulle gärna tittat i denna rulla då det finns lite frågetecken.
 
Har hittat honom i Arnäs iaf. 13/12-1802 döper han en dotter Sara Kristina, moderns namn Anna Ma???sdotter. Dopvittne bl a brodern Sven Kristoffersson så det är ingen tvekan att det är rätt, desutom fick dottern namn efter hans mor.
 
I husförhör AI:4 finns i Bodum, sid 36 en reservbåtsman Kristoffer Kristoffersson. Han står utan födelsedata och är överstruken.  
I samma husförhör på sidan 42, också Bodum, finns en fördubblingsbåtsman Kristoffer Ödlund, född 1777, med hustru Anna Jonsdotter. De har dessutom en son, Johan, född 1804. Även här är Kristoffer överstruken så då hade han säkert dött då.
I husförhöret efter finns änkan Anna Jonsdotter med sonen Johan, men de är båda överstrukna, flyttade troligen 1816 nånstans.
 
Så då undrar man, är det samma Kristoffer? Födelsedatumet är tre år fel.
Vad hände dottern?
När/var är sonen född?
Var han gift två gånger eftersom de två Annorna har olika efternamn eller var en av dem felskrivning?
 
Det finns ingen Sara Kristina död i Arnäs, ej heller någon Johan född där. Kolla förresten HELA Västernorrland och 1804 fick ingen Kristoffer någon son Johan. Så om det är samma person så verkar det som familjen bott utanför V-norrland några år. Vart är det troligt att de bott isåfall? Alternativt kan ju födelseåret 1804 vara fel och att han ändå är född i V-norrland.
 
Per, hur kom du på att denna Kristoffer Ödlund är den jag letar efter? Undrar om du har möjlighet att scanna sidan från Arnäsboken och mejla mig? Jag bor inte i Sverige så jag har svårt att låna den.
 
Mvh,
Jörgen