NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-08
Skrivet av: Johan Öberg skrivet 2007-01-21, 12:21
Hej Per, Patrik och Björn!
 
Roligt att se att Öbergarna från Öden debatteras i detta forum igen. Vi som läser dessa sidor är oändligt tacksamma för att Per Sundin och Johannes Nordvall, förmedlar och rättar i våra släktled. Med dagens teknik kan gamla gissningar lätt bli till sanningar och spridas mycket snabbt. Därför måste all släktforskning antas med viss reservation om inte källor finns angivet. Jag är själv en släktsökare och tror mig ha ganska bra koll på mina anors ursprung.
Tyvärr kan jag inte läsa vad som skrevs här mellan 2006-11-29 och 2007-01-08. Men jag förstod att frågan från Patrik Larsson gällde Capverdiecapten Olof Ersson Öberg f 1752 i Öden. Jag har i mina noteringar att han var född c:a 1756 (?) och var gift andra gången med en Hedvig Torsk f 1755 i Gävle. De fick tre barn Carolina Öberg f 1789-10-01, Johan Olof Öberg f ca 1791 och Hedvig Fredrika Öberg. Vidare har jag nedtecknat att Olof var Kapten på briggen Scharlotta från Gefle våren 1794 och Kapten på skeppet Active på 131 läster 1804-1805. Olof skall även ha dött i oktober 1805 i Helsingör.
 
Vad gäller Johan Jan Ersson Öberg så gifte sig han 1782 med Kierstin Stina Persdotter Bäcklin f 1759-08-07 i Bäck, Nätra. Han var under sin levnad bonde, skeppare, skutbyggare på varvsudden i Bäck, sörkörare och hovlevererare av fågel: Tjäder, Orre, Hjärpar och Ripor. Han hade kunglig fullmakt med rätt att i Norrland inköpa och under vintern frakta lassen till hovet (då Gustaf III). Fåglarna var frusna och kunde klara transporten. Det sades förr i Nätra: Far så långt väger räck - tell Öbers dyngkasa i Bäck. Johan och Stina fick sju barn och han dog 1795-04-13 i Bäck. Stina gifte om sig ca 1896 med en Johan Johansson f 1759-09-? och fick ytterligare en son. Hon dog 1849-09-08 i Bäck.  
 
Om Per eller någon annan forskare ser felaktigheter i ovanstående så tar jag tacksamt emot rättningar och kompletteringar.
 
Med vänlig släkthälsning
 
Johan Öberg (Ättling till Johan i Bäck)