NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-25
Skrivet av: Elaine Löfgren skrivet 2006-02-23, 14:28
Tack för allt, höll jag på att säga. Men ändrar mig till, tack för detta.
 
Jag vet inte varifrån jag fått Märtas födelsetid och Själevad. Kanske är det bara bra-att-ha-information där jag slarvat med källinfo.
Jag noterar i alla fall Sund 3 och får beställa hem hfl och se vem hon gifter sig med. Det är i alla fall bra att få en ledtråd.
 
När jag satt och letade under  Ångermanland-Efterlysningar fann jag under rubriken Behöver hjälp av duktig... svar från Stenum med vidhängande släkttavla. Där angives Erich Johansson och Karins Zachrisdr Med?n som Märtas föräldrar.  
 
Jag sökte på Med?n och fann Min mors antavla av Björn Pilström. som nr 304 har han Erick Johansson f. 1683 i Österfannbyn med hustru 305 Karin Zachrisdr. Med?n. Endast 1 barn angivet, det rätta anan, Johan Ersson f. 1715. Fint tänkte jag, här finns nog Märit. Men så läste jag ordentligt Runes inlägg ovan, och där är hon inte med.
 
Så tittade jag på gamla inlägg(sökord Med?n) och nr 3005 av den 23 mars 1999 hade med Länsmanssläkten Med?n, även prästerna där. Där nämns Björn Skeppare, hans son Lars Beronius och dennes sonson Lars Zachrisson i Norrmesunda. (I Stenums bilaga nämnd ovan finns som nr 728 Zacharias Laurentii, f. ca. 1560. (En präst väl, Larsson?).
Så nämns i svarsinlägget av Erik Näslund att Björn Skeppare har som anfäder Magnus Eriksson och Blanka av Namur med fler av den digniteten.  
Det låter väl som spännande läsning.
Men, sade hon och suckade besviket, min ana kommer ju från Sund.
 
,