NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-05
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2007-02-03, 14:15
Hej !
 
I oktober hade jag några frågor runt en vigsel 1697-12-26 (GID 2191.30.35100) mellan Olof Ersson på Rijsholen och Brita Hansdotter i Rällsjöboda.
Jag ställde bl a en fråga om hur man skall tolka de två personer som anges som 'caut:' - Erik Danielsson i Björkberg och Olof Bengtsson i Rijsholen (och fick ej svar då).
Kan man anta att den förstnämnda (Erik) har knytning till brudgummen och den andre (Olof) har knytning till bruden ?
Eller kan det vara hur som helst med detta ?
 
För det andra så har jag gått igenom mantalslängderna i slutet av 1600-talet - och finner det då lite svårt att koppla brudgum och brud till Rijsholen respektive Rällsjöboda.
Kan det vara så att det står felskrivet - att det var bruden som var från Rijsholen (det finns en Hans Persson där - och det anges i hennes dödsnotis 1763-04-30 i Bjursås att fadern hette just Hans Persson - men samtidigt anges det att det skulle vara i Rällsjöbo ...) - och brudgummen från Rällsjöbo (det finns en Erik Erikssons änka med en son där...) ??
 
Olof Ersson o h dyker upp i MTL 1702 (samtidigt som Erik Erssons ä försvunnit), och Olof dör redan ca 1703, för 1704 står det Olof Erssons ä ...
 
Någon som har några åsikter om detta ?