NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 februari, 2010
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2009-10-25, 07:37
Stig! Då undrar jag var uppgiften att Henrik Eskilsson påbörjar nybygget 1632 kommer ifrån. Det finns inga samtida källor som stödjer det. I mitt arbete med att dokumentera hela Resele har jag gått igenom och skrivit av eller registrerat de ca 400 olika skattelängder som finns bevarade från 1535 fram till 1850 och eftersom de är samtida får man sätta högsta tilltro till uppgifterna där. Det är inte alls svårt att få reda på allt möjligt om Hällås om man använder det primära källmaterial som finns. En del av materialet, som exempelvis mantalslängderna, finns dessutom tillgängliga på nätet.
 
Paul Lundin var en skicklig berättare och Ådals-Liden gjorde i det avseendet en stor förlust när han gick bort. Däremot var det si och så med faktainnehållet i hans berättelser, åtminstone för äldre tider, så om du ska bygga en historik om en by rekommenderar jag att du använder det primära materialet i stället för hans 40 år gamla bok. Det är möjligt att det inte är du som hittat på uppgifterna, men eftersom de inte stämmer med verkligheten har uppenbarligen någon annan gjort det. Det gör inte situationen bättre.
 
Min bedömning att Henrik var född omkr 1590 bygger jag på att han lämnade över till ena sonen 1653 (han skulle då vara 63 år). Han kan vara något yngre, eftersom han återkommer som hemmansägare ett par år i början av 1660-talet.
 
Något dödsår lär du inte hitta för Henrik, eftersom det inte finns några ministerialböcker så tidigt. Det finns inte heller några testamentspengar skänkta efter honom enligt räkenskaperna, som går något längre tillbaka.