NULL Skriv ut sidan - Resele

Anbytarforum

Titel: Resele
Skrivet av: Magnus Johansson skrivet 2014-08-07, 20:05
Jag funderade på samma sak när jag såg Staffan. Det är inte så vanligt namn. Staffan finns med i mantalslängden för Rödsta 2 åren 1734 och 1735. Sedan finns han (om det är samma person) i Lillegård från 1745. Där står antecknat att han seglat i Härnösand 1744. Tror du man kan hitta något mera om det? Det är för tidigt för sjömanshuset. Jag är osäker på var Staffan är född egentligen. Han finns med två gånger i födelseboken på samma datum, men med olika födelseorter. Det står både Krånge och Lidgatu. Fadern båtsmannen Per Staffansson finns i mantalslängden för Mo 1697-1701, men han bodde tidigare där eftersom han fick barn 1694 i Mo. Per finns antecknad i Moflo 4 i mantalslängden åtminstone 1708, möjligen också 1704-1706 eftersom det står båtsmanshustru då. Sedan finns Per också under Moflo 5 under åren 1709-1713. Per avlider 1714. Hustrun Anna Persdotter har du tidigare gjort notering om att hon lever 1723. Var kommer denna uppgift ifrån? Jag har inte lyckats hitta ännu när hon dog. Var Anna från Resele?  
 
Jag härstammar från Staffan Persson och även från hans broder Per Persson.