NULL Skriv ut sidan - Resele

Anbytarforum

Titel: Resele
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2013-11-27, 08:12
Ove! Kyrkböckerna är inga användbara källor över huvud taget för den tiden eftersom det inte finns några före 1680-talet i Resele. Det är andra källor som gäller innan dess.
 
Per! Att båtsmansnamnet Buffel (normerat, det finns varianter) förekommer i en by som än idag i folkmun kan uttalas Bôffel eller Bôvel ser jag inte som ett dugg märkligt. Och att då någon som studerat och kanske den vägen fått kännedom om bisonoxarna i Amerika (även kallade buffel) tar sig namnet Oxe ser jag som fullt möjligt, om än ej bevisat. Var byn Åkvisslan i en helt annan socken skulle komma in förstår jag inte. Ed tillhörde inte ens Resele pastorat. I Söderbärke dödbok står det uttryckligen att han är född i Resele socken.
 
Det officiella namnet på Bodvill är Överbodvill, vilket änvändes även i äldre tider, även om enbart Bodvill var lika vanligt. Utbyn Främmerbodvill började befolkas först i slutet av 1700-talet.
 
Någon Petrus Petri (Per Persson) som skulle vara född i närheten av 1645 kunde jag inte hitta i din lista, vilket i och för sig är lite märkligt med tanke på att namnet är så vanligt. Det torde även vara mycket ovanligt att man skrivs in i trivialskolan först i 20-årsåldern.