NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 september, 2012
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2012-08-15, 21:30
Björn> Ah, ja Bröms skulle det kunna stå. Tackar!
Egentligen forskar jag inte på denna familj, de hör inte till mina anor, men litet intresse väcktes av det märkliga tillnamnet. Ramseleforskare tycks mena att Elias Sjulsson (Bröms) föräldrar var Sjul Eriksson och Karin Nilsdotter, bägge boende i Ramsele, enligt antavlor på nätet, som ju förstås är andrahandskällor, som man bör dubbelkolla. Måhända har Elias Sjulsson tagit tillnamnet Bröms efter modern, eftersom det tycks som fädernelinjen är Ramselebetonad?
Det tycks finnas några samtida norrländska Bröms:ar med oklara anor. Där finns t.ex. löjtnanten Carl Nilsson Bröms i grannförsamlingen Ragunda, och det finns även en Gunhilda Nilsdotter Bröms i Umeå stad, gift med borgaren Anders Persson Griis. Dessa omskrivs i tråden i Anbytarforum under släkten Bröms. Huruvida någon av dessa är befryndade med varandra, eller har någon koppling med Gävlesläkten Bröms vet jag inte, men det kan vara uppslag att klura vidare på. Elias Sjulsson Bröms var som sagt sockenskrivare. En son till Carl Nilsson Bröms var också sockenskrivare. Måhända en slump. Eller inte.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2012-08-16 09:57)