NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2015
Skrivet av: Jens Lindström skrivet 2014-06-23, 19:44
Hej
 
Jag hoppas någon kan bringa klarhet i mitt problem.
 
Det gäller en Per Jonsson f 1815 i Utby, Nätra. Honom var det lätt att följa, men hans hustru var det lite mer problem med.
Hon heter Anna f 1814. Sedan är frågan vilket patronymikon som hon ska ha. Det finns en vigselnotis 1843-06-05 mellan Per Jonsson, dräng i Utby och pigan Anna Nilsdotter. De finns även i husförhörslängden AI:4B s 130 i Utby, de har dottern Cajsa Stina f 1843. Här heter hon Anna Nilsdotter som i vigselboken. Dottern ska enligt födelseboken vara född i Sjögom och där dyker familjen upp på sidan 80 (AI:4B). Här finns Per Jonsson f 1815 och Anna Israelsdotter f 1814. Även i de andra barnens födelsenotiser benämns Anna ibland som Nilsdotter. När dottern Anna Märta föds 1846 benämns hon Humel. När sonen Nils föds 1853 står det också Nilsdotter men nu har prästen strukit över det och skrivit Israelsdotter, som det har stått i Husförhörslängden.
 
Är det olika personer eller är detta en och samma person? Var kommer hon från? Jag har aldrig varit med om så mycket fel mellan dopboken och husförhörsboken, att prästen så länge benämnt henne felaktig.
 
Jag är tacksam om någon kan bringa lite klarhet i detta snurriga problem.
 
/Jens