NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2013
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2013-03-11, 12:24
Svar på första frågan: Nej, inte underligt. Sådant händer. Jan sökte efter faddersamband och hittade ett relativt snabbt.
Fadder för Johan Hellmans barn? Det var som sagt bara folk från roten som var faddrar där. Inga släktingar.
Lisa Nilsdr fadder? Troligen för gammal. Det är svårt att hitta personer över 70 som anlitas eftersom fadderskapet ska utövas närmare 15 år (ansvarig för barnets kristna uppfostran).
Fortsättningen förutsätter att du tror att det är lika vanligt att utsocknes släktingar är faddrar som de som bor inom socknen. Det stämmer inte.
Anna är inte första kvinnan i varje fall under 1700-talet som inte fått några barn i början av äktenskapet, men troligare är att det fötts barn men att de dött späda. Det kanske du inte känner till, men det var vanligt att barn fick samma namn som avlidna syskon.
Felaktigt födelseår, ja åtminstone i Nätra hfl i början av 1800-talet är det snarare regel än undantag. Vi vet att kyrkoböckerna brann 1809. Men om man detaljstuderar de följande årens kyrkoböcker finns så många felaktigheter så man undrar om det är en efterkonstruktion man läser.
 
Jag lät Jan läsa igenom mitt svar och här är hans synpunkter:
Det är väl ett bra svar. Fråga istället varför en (halv)gammal änka skulle vara fadder till någon
om hon inte var släkt. Nämn ett hållbart skäl!  
Tvärtom borde det vara ett starkt indicium/bevis på släktskap.  Vem ville ha en halvgammal änka till fadder om  
hon inte var nära släkt. Gamla änkor som faddrar stod inte högt i kurs.  
Att hon inte kom in förrän 4:e barnet berodde väl på att de andra var bättre?
Man kan ju aldrig som bevis använda händelser som inte har inträffat (fadder för de tre första barnen/ min kommentar).  
I så fall blir släktforskning omöjlig. Hittar man en koppling så måste ju detta vara ett mycket starkare  
indicium (bevis) än en händelse som inte inträffat skulle vara ett motbevis.
 
Om man letar efter 100%-igt bevis får du göra de efterforskningar som KG råder dig att göra, eller göra DNA-test på ättlingar på mödernet till Anna och jämföra med d:o för hennes mor.