NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2013
Skrivet av: Katarina Lundell skrivet 2013-03-11, 10:32
Visst finns det ett par svaga indicier på att Nils Johansson är fader till Anna Nilsdotter, men enligt min uppfattning har de inte alls den dignitet ni tydligen anser att dessa har så att man kan låsa faderskapet till en viss person.
 
Dopvittnen
Mellan Dal där änkan Stina Nilsdotter bor och Långnäs där Erik Johansson bor är det väl 2-3 km om den karta jag har framför mig stämmer.
Tycker ni inte att det är underligt att denna som ni påstår ”moster”, är dopvittne först vid Erik Johanssons fjärde barn och det andra som föds i Långnäs?
Hon borde väl rimligen ha varit dopvittne i ett tidigare skede om det nu fanns ett släktskap som ni påstår.
Stina Nilsdotter förekommer inte som dopvittne till någon av Johan Hellman barn.
Erik Johanssons ”äldsta moster” Elisabet i Nätra finns inte hellre med som dopvittne till Erik Johanssons barn
Stina Nilsdotter fortfarande boende i Tollsäter finns som fadder till Johan Nilssons barn Nils 1786 och Nils och Stina 1790.
Inget fadderskap från systern Elisabet i Nätra eller ”systern” Anna när Johan Nilssons barn döps
 
Namnbruk
Anna Nilsdotter får efter  10 år äktenskap 1797 det första kända barnet och sedan i relativt snabb takt ytterligare 3 barn däribland dotter Sara Kristina efter 12 års äktenskap, som ni då anser bevisar att Anna Nilsdotter är dotter till Nils Johansson och Kristina Kristoffersdotter i Nordingrå och Tollsäter.
Anna Nilsdotter borde under dessa första 10 år av äktenskap rimligtvis fått ett flertal barn och deras namn och kön vet vi inte.
 
Anna Nilsdotter i Nätra har ett felaktigt födelseår både i förhållande till Husförhör och Födelsebok i ”hemsocknen Nordingrå” och att detta skulle vara ett läsfel av prällen tycker jag är en dålig borförklaring
 
Anna Nilsdotter finns ej nämnd på Bouppteckningen 1790
 
Katarina