NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2013
Skrivet av: Katarina Lundell skrivet 2013-03-03, 13:20
Bouppteckningen efter Johan Nilsson ger följande.  
Tillgångar 190.26.8 (Riksdaler.Skilling.Runstycken)  
Skulder 157,32  
----------------  
Tillgångar eller hemmanets värde 32.42.8
 
Här sker också en inlösen  
6.26.8 inlösen systern Kerstin  
6.26.8 inlösen systern Malin  
6.26.8 skyldig till Erik Christoffersson i Sörtjärn med revers  
Enligt Per S hade denna Erik Christoffersson i Sörtjärn - morbroder - ett nära samband med Johans äldsta syster Elisabet. Och det vill jag ej ifrågasätta. Summan på reversen är exakt lika som inlösen beloppet och förslagsvis en kontantutbetalning till Elisabet mot denna revers  
 
Detta skulle innebära 3 x 6.26.8 = 19.27.  
19 Riksdaler 27 skilling kan då jämföras med hela hemmanets värde vid bouppteckningen 32 riksdaler 42 skilling 8 runstycken.  
Det finns andra sätta att räkna på med enbart hemmanets värde minus de stora skulderna, och då blir kvoten hemmansvärde/inlösen än lägre.  
Att kalla 19 i förhållande till 32 för restposter är väl att göra våld på det matematiska förhållandet.  
 
Som synes nämns systern Anna Nilsdotter inte i Johan Nilssons bouppteckning och är enligt min uppfattning sannolikt död.  
Det finns överhuvudtaget - mig veterligt - inga bevis att hon lever och sedermera skulle vara gift med Johan Eriksson.  
 
Per föreslår helt plötsligt i sitt förra inlägg att Anna Nilsdotter skulle vara gift före 1790.  
Men varför skulle hon då få första barnet så sent som 1798, efter ca 10 års äktenskap och sedan ytterligare 3 i snabb följd.  
 
I ett tidigare inlägg i denna fråga skriver Per S:  
” Om man specifikt undrar vart Anna tog vägen letar man i omkringliggande socknar och hittar då endast en möjlig Anna Nilsdr inom rimligt avstånd (7-8 mil; även Gävle och Härnösand är möjligt!)”  
 
Jag har gjort en snabb genomgång av com.längderna för Nätra för denna tid och funnit minst 2, men sannolikt 3 st olika pigor Anna Nilsdotter i Nätra.  
Det kan ju finnas flera Anna Nilsdotter födda i Nätra eller denna region som vi inte har en aning om beroende på kyrkböckernas kvalitet eller rättare sagt brist på tillgänglighet/kvalitet.  
 
Katarina