NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 oktober, 2012
Skrivet av: Martin Ljunggren skrivet 2012-09-17, 12:31
Per Sundin :  
Tack för detta!
Uppgifterna har med en privat forskning om ett olycksaligt liv på 1700-talet att göra, och kommer från ett Skillingtryck benämnt Kärleks-händelser (tryckt 1771) sidan 110 :
 
[...] till min första kärleks-händelse. En min Rote-Bonde i Nätra Socken hade åtskilliga Flicke-barn, och allesammans tämeligen vackra; men en af dem blef jag mer än dödeligt kär uti. Om jag kan rätteligen ärindra mig, var dess namn Brita Pärsdotter.
 
 
Jag behöver alltså ha dessa uppgifter för att avgöra huruvida denna person ö.h.t varit i Nätra socken eller ej, då det inte finns några som helst bevis för det, förutom i just ovan nämnda tryck. Mina kunskaper i svensk geografi gällande Socknar är väldigt begränsad, men jag vet att det måste just vara Nätra Socken i Ångermanland då personen nämner att han flyr till Norrland för att efter sin vistelse i Nätra stanna ett tag i Ö-vik.
 
Finns det några listor över Rotebåtsmännen i Nätra socken från denna period? Jag vet inte om detta är rätt forum att ställa frågan i, men där kanske jag kan få några svar...
 
Hälsningar Martin
 
(Meddelandet ändrat av MartinLj 2012-09-17 12:37)