NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-01-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-01-28
Skrivet av: Kristina Gunnarsdotter skrivet 2012-01-28, 22:02
Svar på gammal fråga om Eleonora Eriksdotter:
 
Den 22 september 2004 undrade Anna-Karin Andersson om någon kände till Eleonora Eriksdotter, född i Nätra 1835, gift med Nils Olsson från Gräsmark i Värmland och död där 1915-12-08.  
 
Eleonora finns inte i Nätra födelsebok, men ska enligt hfl Hässjö AI:6, sid 5, vara född den 26 juni 1835. Hon var dotter till Erik Gustaf Johansson/Jansson och Brita Persdotter på Prästbordet i Nätra.
 
Hon var piga i Skrike när hon 1856-10-24 enligt flyttlängden flyttade till Vivsta i Timrå. Men hon blev aldrig inskriven i Timrå utan flyttade direkt vidare till Sund i Skön, där hon blev inskriven med ingenjör CA Jensens hushåll. Hon finns alltså inte med i Timrås böcker.  
 
I Skön gifte hon sig 1859-11-06 med Nils Olsson från Gräsmark och de flyttade samma dag till Alafors i Hässjö och 1861-10-02 vidare till Gräsmark.
 
Eleonora är ett ovanligt namn här. De enda jag sett utom Eleonora E är hennes mormor, en kusin och en brors sondotter.  
 
Den 27 oktober, en månad efter Anna-Karins fråga, ställde jag själv en fråga här om Erik Gustaf Johansson/Jansson. Om jag vetat då att han var Eleonoras far hade svaret inte dröjt så här länge.