NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-02-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-02-24
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2009-12-29, 07:20
Jovisst är det samma person. Dessutom saknas rättegångsprotokollet 1690 12/5 §1 (omfattar flera sidor) där man funnit honom hängande i ett träd och man försöker bortförklara självmordet för att man ska kunna begrava honom i vigd jord. Det kunde dock inte förklaras för att ha gjorts i fylleri eftersom i Pers hem fanns inte brännvin alls. När ett barnbarn insjuknat var kan tvungen att gå över till grannen för att där låna en sked av den tidens universalmedel mot olika sjukdomar, brännvin. Han utskrevs som knekt 1638 men tillfångatogs i Kiel 1644 (enligt arméns rullor). Enligt ovanstående db-protokoll så satt han fången i två år hos fienden där han kiärlige sig sielf ransonerat och därefter tjänt en herre i Hamburg som kusk. I tjänstgöringsbetyget från greve Johan Oxenstierna från 1661 26/3 stod att han varit i Cronones tienst i 25 år (en felräkning även om tiden i fångenskap räknades in). Han kallas gamle sergeanten 1668, och var troligen sergeant i kapten Johan Olsson Mörts kompani 1659-61. Var han tjänstgjort under tiden 1646 (då han har ett betyg från Krigskollegium) till 1659 kan jag inte hitta. Han skall ha haft två söner och tre döttrar. Jag tror inte att sonen Erik och Kierstin i Skrike var halvsyskon, kanske hennes ålder är överskattad.
Per kan ha haft en bror Erik Ersson, båtsman som drunknat på Svärdet 1645. Christier Ersson var en annan bror som gjort lägersmål med Gertrud Josephsdr fr Bäck och fick gifta sig med henne trots att de varandra till tridielagh uthi skyldskap war (dn 1660 ht §8). Dessutom fanns en bror Olof och två systrar Märit och Sara g m Jon Persson på Nyland 1 i Själevad (db 1669 vt §7).
Jag återkommer om Jan har något svar på Rolands fråga.