NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-28
Skrivet av: Ingemar Blomqvist skrivet 2001-12-11, 20:37
Hej,
jag undrar om det finns någon som har fördjupat sig i häxprocessen i Leksand 1671 och försökt sig på att närmare identifiera de anklagade. Personligen intresserar jag mig för H:o Kirstin i Halfvardsbodarne, som dömdes till döden men , p g a att hon vägrade erkänna, slapp bestiga bålet. I rättegångsprotokollet förekommer också hennes döttrar Brijta och Anna och sonen Lasse, som p g a sin ungdom fick lindrigare straff (2 söndagar i stocken respektive 3 gånger gatlopp). Det nämns att två av barnen vittnade emot Kirstin. Därtill nämns att hennes moder är dödh för samma syndh och att barnen hänvisar till en Moster Karin, som också lärdt af gamle modren. Det är dessa två sista omständigheter som förbryllar mig.
  Kan Moster Karin vara identisk med den H:o Karin, Anders Olssons Hustru i Andersbo, som förekommer tidigare i protokollet och uppger sig vara förförd i ungdomen av sin moder?
  Det fanns annars en Kerstin Olsdotter i Halvarsboda under senare halvan av 1600-talet, som var född i Våmhus (och gift med en Olof Larsson). Hon fick en dotter Britta ca 1651 (död 1732 8 p Trin, 81 år gammal) och en dotter Anna ca 1654 (död 1722 17 p Trin, 68 år gammal).
  Kanske anspelar anmärkningarna om modern dödh för samma syndh och Moster Karin på något som hänt i Mora? Häxprocesserna där hade ju redan ägt rum.
  Bland de anklagade från Våmhus fanns H. Margareta: Butu Anders h. 50 åhr och hennes dotter Karin, 25 år (båda dömdes till döden, men dottern avrättades inte eftersom hon uppgav sig vara havande). Hustru Margareta förefaller emellertid i mina ögon vara lite för ung för att vara mor åt någon som i sin tur får barn redan i början av 1650-talet (Margareta bör ju med lite enkel matematik vara född runt 1620). Maken heter dessutom Anders, så patrinymikon för Kirstin stämmer inte heller (Olsdotter). Både mor och dotter kan ju förstås ha fått barn i mycket unga år och modern kan ju vara omgift...
  Är det någon som kan bringa klarhet i dessa frågor eller har andra synpunkter? Hur vanligt var det till exempel att människor dömdes till döden för trolldom före de stora häxprocesserna (modern dödh för samma syndh)?
  De rättegångsprotokoll jag refererar till är de som finns sammanställda av C.G Kröningssvärd i Blåkullefärderna
 
Ingemar Blomqvist, Ö. Rönnäs