NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-28
Skrivet av: Torbjörn Näs skrivet 2001-01-21, 22:02
Ingemar,
Det här är en vanligt förekommande feltolkning i dessa sammanhang, som jag antar att du hämtat från skriften Marken, gården, släkten och arvet av paret Sporrong/Wennersten. Jag har den inte tillgänglig just nu så jag kan inte se vad som står där.
 
Vad som är känt är att kyrkoherden i Orsa Gudmundus Petri Rättvikensis o.h.h. (g.1602 ca) Anna Engelbrektsdotter (Tersera) hade tre belagda döttrar: Brita, Margareta och en till namnet okänd, detta framgår bl.a av tinget 1654-01-27 i Leksand [KLDB 5 f 283v]. Samt en trolig: Kerstin.
 
Av dessa är det endast Brita som blir gift i Leksand med en till namnet okänd man, hennes dotter (också okänd till namnet) blir gift med länsmannen Jacob Eriksson i Björkberg, Leksand.
 
Jag har själv inte forskat något i länsmanssläkten från Björkberg så jag har inga årtalsbelägg antecknade för Jacob, hans far Erik Tolftesson eller farfar Tolfte Olofsson som alla var länsmän i Leksand. Men gissningsvis är Brita Gudmundsdotter född omkring 1605-1610 och då är det gränsfall att hon ska hinna få en dotter som gifter sig och får barn tillsammans med Jacob Eriksson så tidigt som 1642. Jag har endast en dotter (Kerstin) antecknad till Jacob och hon är född 165(4). Omöjligt är det iofs inte, men nätt med tiden.  
Jag har gjort bedömningen att Jacob Eriksson är född tidigast omkring 1620-25, med ledning av att han inte nämns som länsman i domen 1654 och då borde vara ganska ung och att han har en farbror född så sent som 1617 (Olaus Tolftonis, kh i Kärrbo).
Säkert finns det duktiga Leksandsforskare som har säkrare årtalsbelägg för Jacob, och kan presentera dem här. I vilket fall kan Hans Jacobsson Skotte inte vara dotterson, men möjligen dotter dotterson till orsaherden.
 
Brita Bengtsdotter är enligt Dalregementets Personhistoria Supplementbandet dotter till Bengt Olofsson och Karin Hansdotter.