NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-14
Skrivet av: Olof Hansson skrivet 2000-02-14, 20:05
Till Magnus Bäckmark
Min hustru var ättling till Andreas Riselius bror Olof (född 1675 enligt mina noteringar).  Jag förmodar att Du har läst den senaste upplagan av Västerås Stifts Herdaminne.  Det förra herdaminnet, från mitten av 1850-talet, har litet yvigare formuleringar: Någon synnerlig anledning måtte varit, att en fattig gosse ifrån en så avlägsen vrå i församlingen kommit att studera, då ännu var föga bevänt med socknens skola.  Blev dock gymnasist i Västerås 1680 ... Kom snart i nåd hos Änkedrottningen så att hon i brev till Konsistoriet den 27 februari 1689 begärde honom till komminister ... Nog tydligt var det ock genom Drottningens rekommendation, som Änkegrevinnan Lindsköld kallade honom till Pastor i Eckerö församling i Uppsala stift 1692.
 
I Västerås Stiftsbok 1982 - 1983 skriver biskop Arne Palmqvist i artikeln Präst förr och nu om vad präster förr kunde syssla med:
 
Andreas Risselius, komminister i Munktorp och i stor nåd hos änkedrottningen Hedvig Eleonora, fick Alfta församling i Hälsingland och öppnade där koppargruva.