NULL Skriv ut sidan - Nätra

Anbytarforum

Titel: Nätra
Skrivet av: Monika Wilander skrivet 2015-10-20, 21:47
Hej Leif!
Idag satte jag mig fast besluten om att hitta ynglingen Samuel Petter f 1850. Det visar sig att han aldrig tog ut något flyttbetyg till Sundsvall, utan bara arbetade där och var fortfarande skriven i Nätra församling. Han dör enl. dödboken i Sundsvall - EI:1 (1866-76) sid 134 - den 15/2 1874 i TBC. Attest skickas från Sundsvall till Nätra, där han står upptagen i slutet av 1874 i dödboken Nätra F:2 sid 35. Dock får prästen det till att han dör ett annat datum och är 29 år gammal, men där har nog prästen tullat på nattvardsvinet! Samuel Petters bouppteckning hittar jag i Nätra tingslags häradsrätt FII:22 (1874-77) sid 45. Hans enda arvinge uppges vara mostern Sigrid Catharina Sandström. Då kan vi nog avskriva den misstänkte fadern f 1827. Eftersom han dör först 4/5 1901, så borde han väl vara nämnd i bouppteckningen som fader, om Samuel Petter var ett erkänt barn. Gerdin verkar vara ett relativt vanligt namn i Nätra, troligen kommet från byn Gärden. Det var ju så många släktnamn kom till.
 
Hälsningar Monika W