NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-28
Skrivet av: Sven-Erik Johansson skrivet 2005-11-23, 15:06
Hejsan Lars och Kerstin  
 
Jonas Jonsson var kanske inte det allmänngods på samma sätt som det övriga som Lars tog upp och som besvarades av Kerstin.  
I den gamla versioner av databas Kråken har jag gått på samma mina som Tycko Lundkvist och andra att han skulle vara son till Jonas Holmgren Jonsson. Jag har visserligen angett detta med asterisken bör undersökas ytterligare  
På grund av denna asterisk studerade jag för ca ett halvår sedan detta fall mera ingående och jag kunde då inte hitta några bevis för att Jonas var son till Jonas Holmgren, varför jag släppte denna färdriktning och började om från noll.  
Gun Jonsson bidrog här också med sin genomgång av möjliga bouppteckningar både på den gamla och nya färdriktningen.  
Databas Kråken är nu så allomfattande för Södra Västerbotten/Norra Ångermanland inklusive Umeå lands att jag många gånger hittar andra möjliga vägar som kanske inte har insetts tidigare.  
Jag fattade tycke för Jonas Jonsson från Klabböle och efter en del grävande anser jag att så vitt jag nu kan se är han det bästa alternativet. Allt verkar finnas på plats frånsett den sista lilla spiken för att få kistan helt tillsluten för all framtid.  
Jonas finns på min hemsida under Umeå lands bostaven J sorterad både enligt efternamn och förnamn och med födelse 1777-11-29 i Klabböle Umeå lands tillsammans med sina föräldrar.  
Om ni så önskar kan jag också på min hemsida www.sikhallan.com lägga ut en ansedel där man kan följa honom från vaggan till graven, så att ni själva kan förvissa er om hans öden i de olika tidsepokerna.  
Den utlagda ansedel får väl då anses att vara en orginalhandling, eftersom den samlade info som finns på denna ansedel ej finns någon annanstans. Sedan kan man visserligen lätt omvandla Svars HFL referenser till Genlins Gid nummer om man vill förvirra bilden. Men det är en annan fråga.  
 
MVH  
Sven-Erik Johansson